Mindst 6 grunde til at din miljømærkning bliver en god forretning

1. Rust din virksomhed til morgendagens forventninger

Dine kunder forlanger en højere grad af dokumentation. Den tid er forbi, hvor du kunne sælge dine produkter udelukkende på god service, billige priser, hurtig levering og god kvalitet.

Miljø er det nye sort, og der skal i den grad være styr på miljøet hvis du skal bevare troværdigheden og erobre markedsandele samt forblive dine kunders foretrukne leverandør.

Denne udvikling underbygges af § 46 i udbudsloven, der blev vedtaget den 19. november 2015, og som giver kommunerne en længe efterspurgt mulighed for at til- og fravælge leverandører udfra om deres produkter er miljømærkede.

2. Et uvurderligt markedsføringsredskab

Gennemsigtigheden, når det drejer sig om indholdstoffer i produkter, er lig nul. I perioder sker det næsten dagligt at der påvises hormonforstyrrende og kræftfremkaldende stoffer i nogle af de produkter, som vi alle omgiver os med hver dag. 

En miljømærkning er en simpel og troværdig måde at kommunikere et rent budskab til dine kunder. 

Læs også om Eco Brandings markedsføringspakke.

3. Troværdigheden i top

En miljømærkning er frivillig. Kravene er strengere end lovgivningen, og en uafhængig 3. part kontrollerer, at din virksomhed lever op til forpligtelserne.

Ved at påtage dig ansvaret for en miljømærkning er du ikke blot på forkant med fremtidige skærpede lovkrav. Du viser med al tydelighed omverdenen, at de ikke har at gøre med hvem som helst.

4. Spar penge i produktionen

Bedre udnyttelse af kemi, mindre forbrug af vand og øvrige kostbare ressourcer, minimering af affald samt genbrug af materialer er blot nogle af de elementer der ligger i kravene til en miljømærkning.

Hvor logisk det end måtte forekomme, skal der ofte en miljømærkning til, før omfanget af mulige besparelser i produktionen for alvor bliver synligt.

5. Spar tid og administration

Lyder det her bekendt?: Du og dine medarbejdere har travlt med at gøre det I er bedst til. Der er opgaver i kø for at blive ekspederet. 

På samme tid skal I bruge ressourcer på at besvare spørgsmål fra kunder om indholdstoffer i jeres produkter. (Et tegn på at jeres kunder ønsker at handle miljørigtigt...)

Indkøberne, som stiller spørgsmålene, har ikke forstand på kemiske stoffer. De er nødt til at læne sig op ad noget, og det "noget" bliver ofte en miljømærkning. Dvs. at listerne over uønskede stoffer, som I modtager fra kunderne, som regel er taget direkte fra kriterierne til EU-blomsten eller Svanen.

Med en miljømærkning kan du hurtigt og med god samvittighed fortælle kunden, at ingen af stofferne på listen findes i dine produkter. Og så kan du ellers igen koncentrere dig om det der er dit job. Nemt, ikke?

6. Brug den bedste samarbejdspartner

Mere end 15 års arbejde med miljømærkning gør Eco Branding til en af de mest kompetente og erfarne samarbejdspartnere i Danmark. Ud over at give dig overblikket, indsamle dokumentation, udarbejde din ansøgning, og følge din certificering til dørs, rådgiver vi dig også om hvordan du får mest ud af din miljømærkning når du skal markedsføre dine miljømærkede produkter. 

Skån miljøet

Nå ja, nu må vi ikke glemme at du med en miljømærkning er med til at hæve den generelle standard, bane vejen for ny innovativ teknologi og beskytte vores alle sammens miljø.

Nå ud til flere kunder med Eco Brandings Markedsføringspakke